صفحات

۱۳۸۹ مهر ۲۲, پنجشنبه

گلستان کلموک

پادشاهی را گویند که رعیت خویش را جور فراوان همی داد و در حقشان ستم های بیکران همی فرمود. چنانکه کوچکترین پرسش و چون و چرایشان را با چوب و فلک و داغ و درفش و حبس و تجاوز همی دادی. ولی همو٬ ما حصل رنج رعیت را بی دل نگرانی بر همسایگان بذل و بخشش همی نمود.                                                 
                             شعر
میکشم پائین زپای بچه ام تنبان و بی تنبان کنم
تا زبهر آخرت معده تهــی و کــون او عریـــان کنم
میکنم تنبـان او عمامه ای بهر حسن آن پور نصــر
نان او بر سفره ای بنهاده حزب الله رامهمان کنم

ناصحان مشفقش مر او را نصیحت کردند که سلطانا٬ روا نبود که رعیت خویش را که در عسر و یسر مر حضرتتان را امید یاری بر آنان است را منکوب و مرعوب نمائید و آنان را به مشتی غریبه٬ مرکوب فرمائید.که عقلا گفته اند که:
(عربی) :احفظ اخیک لابن عمک. و احفظ ابن عمک للعدو ( ترجمه: برادرت را نگه دار هنگامیکه با پسر عمویت مشکل داری و پسر عمویت را نگهدار برای هنگامیکه با غریبه دعوا داری:). فلذا پاچه خاری روس و چین و بولیوی و حزب الله و...بدان نیارزد که برادرانت را دشمن خودگردانی.
سلطان فرمود چیزی دانم که شمایان ندانید٬ عرض کردند که آن چه باشد؟
فرمود: دستمان به ملتمان میرسد٬ پس خرزه از حلقوم وتسمه از گرده شان میکشانیم و بدینسان خاموششان میکنیم. اما به جهت اینکه با همسایگان خشونت نتوانیم کردن(البته فعلا) پس مصلحت در این است که اینان را به دینار و درم مرید و نرم گردانیم. تا باشد که روزگار ادبار را پس پشت گذارده و در این میان" اعظم العظمایمان " به یاریمان بشتابد.
گویند که بهای نفت به افول گرائید و تحریمات اعدا به حد اعلا برسید و چون معونت به اغیار٬ بر اثر فشار به افول گرائید! لاجرم دست یاری از جانب اغیارمنقطع بگردید. فلذا "علی ماند و حوضش" ولی از آنجائیکه این حوض پیوسته به نجاسات این علی ملوث همی گردیده بود پس معونت موثری از جانب ملت او را نگردیدی . پس چنان شد که باید بشود...
از بهای خون من لبنانیان را کاخ دادی
وان زمانیکه نیازت داشتم بیلاخ دادی...                تمت.





۲ نظر:

اردوان کوشا گفت...

سلام،
میخواستم ازتون اجازه بگیرم لینک وبلاگتون رو توی وبلاگ خودم بذارم. یعنی لینکتون کنم. لنگ نه. لینک.
اردوان

دفترها گفت...

با درودهای فراوان
مسابقه بزرگ مقاله نویسی به مناسبت بزرگداشت ١٦ آذر
جایزه نقدی برای نفر اول مسابقه
http://www.daftarha.com/?p=8560